Kandidatene som stiller til valg til Universitetsstyret i år
Kandidatene stiller i par, men dere stemmer på enkeltkandidater. Derfor kan dere også lese om hver av dem individuelt. Totalt skal det velges inn to personer til Universitetsstyret.
Kandidatene stiller i par, men dere stemmer på enkeltkandidater. Derfor kan dere også lese om hver av dem individuelt. Totalt skal det velges inn to personer til Universitetsstyret.
Styrk og Hedda stiller igjen som makkere for å representere dere i universitetstyret!
Vi stilte sammen i fjor, og merket at vi samarbeidet godt. Derfor valgte vi å gjøre et nytt forsøk. I fjor ble Styrk valgt inn, og i år håper vi begge får fast plass!
Vi har litt forskjellig bakgrunn, hvor Styrk er medisinstudent på det Medisinske fakultet, mens Hedda er sosiologistudent fra det Samfunnsvitenskapelige fakultet. Likevel har vi også noen likhetstrekk! Vi kjenner begge til viktigheten av studentbevegelsen og hva den har fått til. Derfor ønsker vi tett samarbeid med studentparlamentet og studentutvalgene i året som kommer. Det er de som kjenner studentene sine best, og vet hvordan vedtak vil ramme dem.
Nettopp derfor skal vi være en lyttepost for sakene de jobber med, og kommunisere til dem hva som er på styrets agenda! Samtidig skal vi også være ansvarlige styremedlemmer som ser på UiB som en helhetlig institusjon. På samme måte som de andre styremedlemmene skal vi stake ut den kursen vi mener er best for UiB. For oss har det vært viktig med mål som både kan gjennomføres, men også som studentene kjenner seg igjen i. Våre kampsaker ved årets valg er; attraktivt fysisk campus, et grønt universitet og en sterkere studentfrivillighet.
Vi ønsker å bringe både erfaring og fornyelse som representater til styret. Vi håper derfor dere stemmer på oss, men viktigst av alt er at dere stemmer!
Godt valg!
Hei! Jeg heter Styrk, jeg går fjerde året på medisinstudiet, og jeg ønsker å være deres representant i universitetsstyret!
Det siste året har jeg vært medlem av universitetsstyret, og jeg er motivert for en periode til! Før det var jeg nasjonal nestleder i Norsk medisinstudentforening (Nmf).
Jeg mener det er viktig å ha en studentstemme i styret – ikke bare for å sikre at studentenes saker blir løftet frem, men også fordi UiB som institusjon har stort utbytte av det. Vi vet av egen erfaring hvordan læringsforholdene er, og hva som kan gjøres for å forbedre dem. Jeg opplever også at universitetet ønsker det beste for oss, men ikke alltid er klar over konsekvensene enkelte vedtak har på studentene. Nettopp derfor er det viktig med tydelige studentstemmer!
Jeg mener i tillegg at kontinuitet blant studentrepresentantene i styret er til fordel for studentene vi representerer. Det eneste som skiller studentene fra de andre styremedlemmene er nettopp hvor ofte vi byttes ut. Ved å ha kontinuitet, kan man bygge på eksisterende relasjoner i styret, samtidig som erfaringsutveksling til nye representanter kan gjøres fortløpende. Personlig, opplevde jeg stor nytte av å ha en erfaren medstudent som makker i mitt første år, og jeg håper på å kunne gjøre det samme for min neste makker!
Mitt navn er Hedda, og jeg går andre året på en bachelorgrad i sosiologi ved Universitetet i Bergen. Jeg har tidligere opparbeidet meg erfaring fra en rekke styreverv i ulike organisasjoner. Blant annet har jeg vært fylkesleder for AUF i Vestfold, og jeg sitter i dag som leder i ASTUD Bergen.
I tillegg er jeg folkevalgt i Sandefjord kommune, hvor jeg er 1. vara til kultur, idretts og fritidsutvalget. Gjennom dette vervet har jeg fått verdifull erfaring med samarbeid og kommunikasjon på tvers av partier som er kompetanse jeg mener vil være svært nyttig også i universitetsstyret.
Min motivasjon for å stille til universitetsstyret bunner i en sterk tro på betydningen av studentmedvirkning i møte med universitetets ledelse. Jeg ønsker å bidra til at studentenes stemme blir hørt, og jeg tror jeg kan tilføre styret et engasjert og konstruktivt perspektiv.
Personlig trives jeg svært godt med denne typen arbeid, og jeg er motivert for å bidra til å gjøre en positiv forskjell for studentene ved Universitetet i Bergen.
Hei! Vi er Yimin og Eirik, og vi stiller til valg for et solidarisk, grønt og rettferdig UiB.
Eirik studerer statsvitenskap og er midt i et livsprosjekt: å lese en bok av hver nobelprisvinner i litteratur. Yimin tar master i kunst og er på en misjon om å lage en vegansk rett fra hvert land i verden.
1. Arbeidsforhold
Valgkampen vår handler først og fremst om å bedre arbeidsforholdene til studenter i praksis fra UiB og studentansatte ved UiB. Det finnes utrolig mange skrekkhistorier. Vi har begge selv jobbet på UiB uten lønn og kontrakt i flere måneder. Vi er dessverre ikke alene.
Visste du at UiB ikke opplyser hvem som er verneombud for mange studentmedarbeidere, til tross for at arbeidsmiljøloven krever dette? Regler og rutiner for studentansatte og studentpraksis varierer stort fra fakultet til fakultet, og studenter utnyttes på mange måter.
For mange er UiB den første arbeidsgiveren/ den som knyttet oss til vår første arbeidsgiver. Når UiB svikter, lærer studenter å godta dårlige forhold resten av arbeidslivet. Vi vil jobbe for en systematisk gjennomgang av arbeidsforholdene, med respekt for studentene og etterlevelse av lovverket.
2. Solidaritet og klima
Den andre hjertesaken vår handler om solidaritet med verden rundt oss. UiB må ta klimaansvar: dagsseminarer kan holdes digitalt, resirkuleringsordninger må bli bedre, og reiser skal være bærekraftige. Vi vil også at UiB skal boikotte Israel ved å kutte samarbeidet med israelske universiteter gjennom Horizons-nettverket, og slutte å kjøpe varer og tjenester fra bedrifter som støtter opp under krigføringen i Gaza. Solidaritet gjelder alle som rammes av angrepskriger og grove menneskerettighetsbrudd, enten det er i Palestina, Ukraina, Sudan eller Iran.
3. La oss snakke sammen!
Om vi blir valgt skal vi annenhver uke stå på stands for å høre hva du mener. Vi jobber for et UiB som lytter til studentene og bryr seg om studenter, om verden og om de som kommer etter oss. Stemme på oss og bli med i bevegelsen!
Vennskap, nysgjerrighet, kreativitet. Tre ord som står i kjernen av meg.
Hei! Jeg heter Yimin, er 23 år og studerer kunst. I år stiller jeg til valg med Eirik for solidaritet og rettferdighet.
De siste årene har jeg vært aktiv i studentpolitikken på instituttsrådet, universitetstyret og UHR. Jeg har stor kjærlighet til UiB, men jeg er også lei av hvordan Universitetsstyret svikter studentene. Jeg vil kjempe for at UiB skal lytte til oss.
Først og fremst har Studentparlamentet godkjent akademisk boikott av Israel, men UiB-styret har avvist det. Det må tas på alvor.
Vi skal også sette en stopp for utnyttelse i praksisordningen: overtid, nektet lønn, irrelevante oppgaver og stjålet akademisk arbeid. Jeg har selv blitt bedt om å vaske gulvet daglig i praksis. Det og lignende skal du slippe, fordi vi vil jobbe systematisk for endring.
Jeg håper du stemmer på oss og gir rettferdighet og solidaritet en sjanse!
Eg heiter Eirik, er 24 år og studerar politikk og forvaltning. Orginalt kjem eg frå Kvinnherad, men i dei siste fem åra har eg budd og studert i Bergen. Eg stiller til val med Yimin for fred og rettferd.
I dei fem åra eg har studert har eg og vert engasjert i studentdemokratiet. Enten det har vert i linjeforeninga mi, Studentuvalet på SV-fakultetet eller i studentparlamenet. Det har vert viktig for meg å kjempe studentanes sak, og det har eg lyst til å gjere for alle studentar ved UiB.
UiB er eit godt universitet, men arbeidsforhalda til studentar på UiB er ofte heilt bak mål. Sjølv har eg arbeida utan kontrakt og lønn i fleire månadar, og eg har høyrt mange andre skrekkhistoriar. Me treng strukturell endring ved universitetet.
Saman kan me skape endring. Eg håper at du vil røyste på meg og Yimin for rettferdighet og fred!